Gelukkig zeg…

door Marc

2DCD47A9-C6C4-4CB2-8227-6D6C55A46963

Tussendoortje.

Een start-up uit Utrecht heeft een Chief Happiness Officer in dienst. Ik kijk naar een foto met daarop een jonge man die een cowboyhoed draagt en heppiedepeppie een fles champagne ontkurkt. Glimlach! Celebrate! Ja lieve mensen, we gaan er weer een feestje van maken! Om hem heen zitten vooral jonge mensen. De meesten glimlachen. Een enkeling weet zich geen raad of weet zich simpelweg geen houding te geven. Ongemak kun je zien.

Geluk. Daar draait het dus om. Er is zelfs een opleiding voor: Werkgeluksdeskundige.

Gelukkige werknemers zijn gezonder (lees productiever) is de gedachte. Bovendien, de Nederlandse mens heeft alles toch al. Nederland is een goed geregeld landje, zolang we ons maar niet vervelen. Dat nooit. Werken is dan een mooie aanvulling, want zo is de gedachte; wie werkt verveelt zich niet. Al zullen veel kantoorwerkers het hier niet mee eens zijn.

Enfin. Van werk willen we gelukkig worden. Het laatste wat we willen is een baan die vervelend is. Een baan die niemand wil, die we liever laten liggen voor arbeidsmigranten. Daar ligt volgens mij de echte uitdaging: hoe houd je lopende band medewerkers van – ik noem maar wat – de vleesverwerkingsindustrie gelukkig? Niet de new media savvy marketeers van een of andere digitale hub die deel uitmaakt van een creatieve broedplaats in een oud industrieel pand waar een uurtje tafelvoetbal gelijkstaat aan ‘elkaar inspireren in een sportieve setting’.

Die hebben toch een leuke baan zou je denken.

Ik word altijd een tikkeltje cynisch van dit soort opgelegde prietpraat. Elk mens is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk. Als je voor je geluk afhankelijk bent van een baas (vermomd als Chief Happines Officer) is er iets niet goed snor in je prefrontale cortex.

Ontleed die functieomschrijving maar eens. Chief (baas) en Officer (rang) drukken de Happines een beetje plat. Dat stinkt naar de scheet van een dubbele agenda.

Terug naar de cowboyhoeddragende gelukeindbaas. Waar zijn de oudere werknemers op de foto eigenlijk? (Lees 30-plussers.) Werken er überhaupt oudere werknemers bij dit bedrijf? Wat gaat die Chief Happiness Officer de mensen opleggen qua geluk? Is geluk te generaliseren dan? Is geluk niet een individueel iets? En wat als ik als mens juist ongelukkig word van opgelegd geluk? Van uitjes. Van champagnemomenten. Van potjes tafelvoetbal? (Wat in mijn geval inderdaad zo is en ik weet zeker dat ik niet alleen ben.)

Wat dan? Eenvoudig. Dan pas je dus niet bij het bedrijf lees familie en word je ontslagen. Oftewel; verstoten. Dat is inderdaad cynisch. Moet je maar geen cowboyhoed naar je werk dragen.

Dan nog dit. Hoe is het in godsnaam met al dat geluknajagen mogelijk dat een bovengemiddeld aantal millenials met een burn-out thuiszit, vastloopt in ambities en keuzes? Faalangstig is.

Uit onderzoek van Landelijke Platform Psychische Gezondheid, Fonds Psychische Gezondheid en Korrelatie – uitgevoerd door Omroep Human/3FM – blijkt dat 43% van de 624 ondervraagde jongeren last heeft van psychische klachten. En 80% van die 43% heeft die klachten al langer dan twee maanden. Onderzoek van Metro wijst uit dat 38% van de 1816 ondervraagde jongeren therapie volgt.

Duidelijke cijfers. Raar dan dat het CBS tegelijktijd roept dat we zo gelukkig zijn. Die hebben vast een Chief Happiness Officer in dienst.

Denk maar niet dat die cowboy geen dubbele agenda heeft. Win/win zullen ze het zelf noemen. Maar gelukkige werknemers leiden tot een hogere productiviteit en dus tevreden loyale klanten en dus tot meer winst. En blije aandeelhouders. En dat terwijl een beetje persoonlijke aandacht en een compliment af en toe de meesten van ons pas echt dolgelukkig maakt.

Of doe wat Japke-d. Bouma (jeukjargonexpert van nrc.nl) onlangs opperde en ontsla slechte managers. Dat is een stuk effectiever dan een agile potje tafelvoetbal of een omgedachte vrijdagmiddagborrel, aangestuurd door een yeehaa highfivende cowboy. Wat de fuck dat ook allemaal mag betekenen. Geluk en gelukkig zijn komen niet verpakt met een strik eromheen.

Advertenties